FANDOM

Ród Apfelstride'ów
Założyciel sir Vernel Apfelstride
Status Pomniejsza rodzina szlachecka
Dziedziczne posiadłości Peskada (dawniej Mglista Strażnica)
Dziedziczne tytuły Pan Peskady (dawniej pan Mglistej Strażnicy i Strażnik Mglistych Równin)
Obecna głowa rodu ród wygasł (ostatnio - sir Ferel Apfelstride)
Heraldyka Nadgryzione, czerwone jabłko na zielonym tle

Ród Apfelstride'ów - pomniejszy ród szlachecki z Nowej Marchii, wywodzący się z Marchii Vangorskiej. Nobilitowany przez króla Fengara po bitwie na Mglistych Równinach w 433 roku. Obecnie wymarły, zakończył się na sir Ferelu Apfelstride, który zmarł bezpotomnie 6.n.I.478r. Ich herbem było nadgryzione, czerwone jabłko na zielonym tle.

Nobilitacja Edytuj

Późniejszy sir Vernel Apfelstride, nim został rycerzem, był naczelnikiem osady Mglista Strażnica, znajdującej się na terenie Marchii Vangorskiej. Prawdopodobnie był potomkiem nieustępliwych kolonistów z południa, przysłanych w ten rejon królestwa po wygnaniu starych Vangorczyków. W 419 roku podczas podróży handlowej do Nowej Marchii poznał Nivię, córką zubożałego rycerza, sir Rubelusa Drahausa. Ojciec początkowo sprzeciwiał się małżeństwu, jednak gdy usłyszał, że wybranek córki jest naczelnikiem całkiem majętnej wsi zmienił zdanie i za bogaty "podarunek" obdarzył młodych swoim błogosławieństwem.

Choć Vernel miał żonę ze stanu szlacheckiego, nie czyniło go to jeszcze rycerzem. Został nim dopiero w 433 roku, po bitwie na Mglistych Równinach, gdy wraz z 50 innymi zasłużonymi w bitwie plebejuszami został pasowany przez samego króla Fengara. Jego dokonania w bitwie musiały jednak szczególnie zaimponować monarsze, gdyż ten nie tylko nadał Vernelowi w lenno rodzinną wieś, lecz dodał do niej dwie inne, przyznał dziedziczny tytuł Strażnika Mglistych Równin, a także po ceremonii podarował mu miecz, którym dokonywał pasowań. Sir Vernel przyjął za swój herb nadgryzione, czerwone jabłko na zielonym tle, co było wariacją na temat rodowego herbu jego żony.

Utrata włości Edytuj

Sir Vernel Apfelstride i Nivia Drahaus mieli jedynie dwójkę dzieci - bliźniaki Jilena i Vanessę. Po śmierci ojca, która nastąpiła w 448 roku, sir Jilen objął w posiadanie rodzinne włości. Zarządzał nimi mądrze i sprawiedliwie, zawsze bacząc na los poddanych. Vanessa Apfelstride wyszła zaś za sir Eryka Teckela, rycerza z Leśnego Brodu. Sir Jilen wysłał tam na wychowanie swojego syna, Ferela, chcąc, by giermkując sir Erykowi nauczył się rycerskiego fachu, by w przyszłości mógł samemu przejąć rolę obrońcy Mglisten Strażnicy. Tak jednak nigdy nie miało się stać.

Sir Jilen Apfelstride poległ śmiercią bohatera w III bitwie o Crabmark, gdzie wojska króla Fengara odparły ostatni wielki najazd barbarzyńców. Mimo klęski, kilka rozproszonych oddziałów najeźdzców rozpierzchło się po Marchii Vangorskiej, doszczętnie łupiąc wszystkie osady dość słabe, by im ulec. Taki los nie ominął też pozostającej bez pana i większej części garnizonu Mglistej Strażnicy i dwóch pozostałych wiosek należących do Apfelstride'ów. Barbarzyńcy byli szczególnie zdeterminowani do walki przeciw "Strażnikom Mglistych Równin", a ich wściekłość jeszcze podsycił fakt, że obroną osady skutecznie kierowała kobieta, wdowa po sir Jilenie. Gdy w końcu, przy dużych stratach własnych, pokonali obrońców, wyrżnęli wszystkich mieszkańców w pień, zaś zabudowania puścli z dymem.

W ten sposób przebywający w Leśnym Brodzie młody Ferel Apfelstride utracił całe dziedzictwo. Zmieniło się też nastawienie sir Eyka wobec niego. O ile początkowo chętnie widział dziedzica Mglistej Strażnicy w roli swego podopiecznego, o tyle teraz giermek bez grosza przy duszy zaczął stawać się dla niego ciężarem. Jednakże, dzięki interwencjom swej żony, Vanessy Apfelstride, w 465 roku pasował Ferela na rycerza i nie ośmielił się oddalić go ze służby aż do śmierci małżonki w 472 roku.

Vanessa zapisała znaczną część majątku sir Ferelowi. Ten postanowił kupić za to zbroję turniejową i bojowego wierzchowca, po czym, by nie drażnić sir Eryka, opuścił Leśny Bród i został wędrownym rycerzem. Za giermka służył mu były stajenny z Leśnego Brodu, Ruth. Zrezygnował z przysługującego mu tytułu Strażnika Mglistych Równin, gdyż, jak mówił, kiepski z niego strażnik, jeśli nie był w stanie obronić swych poddanych. Specjalizował się w tropieniu band barbarzyńców, nękających ludność Nowej Marchii. Podczas jednego z takich polowań został wraz ze swoim giermkiem pochwycony przez Dammullandian. Ruth zginął, rycerza od śmierci uratował zaś bezpośrednio wilk, który przegnał barbarzyńców, pośrednio zaś drwal Markwart, który został jego nowym giermkiem.

Odnowienie chwały rodu Edytuj

Sir Ferel okrył się niemałą sławą, docierając aż do półfinałowej rundy wielkiego turnieju w Norlandzie, urządzonego przez lorda Herona Besariona w 476 roku. O wiele większą jego zasługą było jednak uratowanie życia lordowi Tartuzowi Meridowi podczas walki zbiorowej na tym samym turnieju. Za unieszkodliwienie zabójców została mu nadana ziemia i przydzieleni osadnicy, dzięki którym przy pomocy swego giermka założył w rejonie Trzech Osad Peskadę. W latach 476-478 intensywnie dbał o jej rozwój. Zginął również chwalebnie, broniąc mieszkańców swej osady przed połączonymi siłami elfów i barbarzyńców. Na nim zakończył się ród Apfelstride'ów, dzierżący szlachectwo zaledwie przez trzy pokolenia, który jednak zdołał mimo tego zapisać się w historii.

Tytuł pana i obrońcy Peskady przeszedł na Markwarta, którego przed śmiercią sir Ferel pasował na rycerza i mianował swym spadkobiercą.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki