FANDOM

Morten
Morten.png
Portret Mortena
Rasa Człowiek
Płeć Mężczyzna
Data urodzenia 4.s.II.440 r.
Data śmierci 2.n.I.478
Wzrost 171 cm
Waga 11 kamieni
Krewni Nieznani
Pierwsze pojawienie Wydarzenia w Nowej Świątyni

Morten (ur. 440; zm. 478) - człowiek niewiadomej kondycji społecznej, jeden z agentów Czarnych Płaszczy. W latach 473-475 szef ich siatki wywiadowczej w Trzech Osadach. Za siedzibę obrał sobie Nową Świątynię, znajdującą się w centrum interesującego go obszaru. Potrafił czytać i pisać, jednak nie jest jasne, czy posiadał tę umiejętność już przed rozpoczęciem kariery w Czarnych Płaszczach, czy też nauczył się jej dopiero na służbie. Po zdekonspirowaniu przydzielony przez sir Alwina do innych zadań. Od 477 roku miał nadzorować pracę Jilliana w organizacji, gdyż kapitan nie był pewien lojalności Vangorczyka. Zginął na służbie, w niejasnych okolicznościach.

Szef siatki wywiadowczej w Trzech Osadach Edytuj

Nie jest jasne, jak Morten dostał się w szeregi Czarnych Płaszczy. Musiał jednak w jakiś sposób zyskać uznanie ich dowódcy, gdyż ten powierzył mu odpowiedzialną funkcję szefa siatki wywiadowczej organizacji na Trzy Osady. Agentowi udało zakonspirować się w Nowej Świątyni, która jako miejsce położone w centrum regionu i regularnie odwiedzane przez większość jego mieszkańców była wprost idealna dla jego celów.

O skuteczności Mortena w wykonywaniu powierzonego zadania świadczy chociażby sprawa tajemniczej szkatułki znajdującej się w posiadaniu ojca Vulpo. Agentowi udało się dowiedzieć, kto ma szkatułkę zawierającą informacje wywiadowcze dla elfów oraz gdzie, kiedy i komu ma być ona przekazana. Zdobytą wiedzą natychmiast podzielił się ze swoimi zwierzchnikami w Felmarku, co umożliwiło Noemi i Palmiry przeprowadzenie skutecznej akcji rozbicia zdradzieckiego spisku, w czym omal nie przeszkodził nieświadomy powagi sytuacji Vulpo.

Status
Profesja Agent
Przynależność Czarne Płaszcze
Funkcja Agent terenowy (dawniej szef siatki wywiadowczej w Trzech Osadach)
Bazy operacyjne Felmark

Śledztwo w sprawie rodziny Vulpo i wydarzenia w Nowej Świątyni Edytuj

Młody mieszkaniec Kromu swym działaniem przeciw Czarnym Płaszczom ściągnął ich uwagę na swoją rodzinę. Zadanie polegające na ustaleniu, czy sam Vulpo oraz jego matka także brali udział w spisku, otrzymał Morten. Jako, że młodzieniec został pojmany przez Noemi i po krótkim przetrzymywaniu w Grycie przewieziony do Felmarku, agent skupił się na Merry, jego matce. Przeprowadził dyskretne śledztwo w Kromie, które dało mu podstawy do przesłuchania samej głównej podejrzanej. Za pomocą gróźb pod adresem jej syna uprowadził kobietę z wioski i umieścił w jednym z kurników na terenach gospodarczych przylegających do Nowej Świątyni. Jednakże, przesłuchania nie przyniosły żadnych istotnych informacji, w związku z czym śledztwo utknęło w martwym punkcie.

W przeddzień Święta Helderiona, Morten otrzymał od sir Alwina nowe rozkazy, dotyczące zagrożenia ze strony nietypowych, niewielkich grup barbarzyńców działających w okolicy, a także działności kultystów Herezula, którzy skierowali wzrok Królewskich Paladynów Światła na północ, co Czarnym Płaszczom nie było specjalnie na rękę. Posłańcem, który przekazał listy z rozkazami, był Jillian. Młody Vangorczyk w rozmowie z Mortenem zdradził mu nieświadomie miejsce przebywania Govdara z Watahy, co zniszczyło fałszywe przekonanie Czarnych Płaszczy na temat definitywnego rozprawienia się z tą organizacją. Agent bez zwłoki przekazał tę informację sir Alwinowi, po czym wrócił do swojego głównego zadania. W jego realizacji przeszkodził mu jednak nieoczekiwanie Vulpo, który, uratowany spod szubienicy za pośrednictwem handlarza Peliona z Karasji, również przybył do Nowej Świątyni, poszukując swojej matki oraz jej porywacza.

Wśród zabudowań gospodarczych świątyni nastąpiła walka pomiędzy Mortenem i Vulpo, przerwana przez Ulryka, Paladyna Światła. Obaj uczestnicy starcia, a także Jillian, zostali oskarżeni o sprofanowanie świętej ziemi próbą przelewu krwi, a także o herezję i szerzenie zepsucia religijnego. W kierowanym przez Ulryka procesie inkwizycyjnym obrona Mortena wyglądała najsłabiej spośród trzech oskarżonych, gdyż nie mógł on ujawnić swoich powiązań z Czarnymi Płaszczami. Zmanipulowany przez obecnych w świątyni wyznawców Herezula paladyn wydał wyrok skazujący wszystkich sądzonych (a także drwala z Gryty, Markwarta, który stanął w ich obronie) na śmierć. Nim go jednak wykonano, zainterweniował wypełniający z ramienia Najwyższego Kolegium Kapłańskiego misję wykrycia i rozprawy z heretykami arcymag Ziemi - Yoret. Wskazał on Ulrykowi prawdziwych zdrajców - prekasora świątyni, Atryka, i jego poleczników. Rozwścieczony paladyn zabił kultystów, zaś dotychczasowi oskarżeni zostali uniewinnieni.

Morten nie wziął udziału w nocnych łowach na przywódcę kultystów, Emisariusza. W tym czasie zatarł wszelkie ślady swojej działalności w Nowej Świątyni, a także zorganizował przewiezienie Merry do Felmarku, licząc, że okaże się użyteczna do wytropienia i unieszkodliwienia Vulpo. Późniejsze ułaskawienie młodego Kromczyka przekreśliło jednak ten plan. Po wydarzeniach w Nowej Świątyni, jak dowiadujemy się z listu sir Alwina do Jilliana, Morten, jako człowiek, który podczas procesu skupił na sobie zbyt wiele uwagi (choć kapitan Czarnych Płaszczy z pewnością docenił, że jego agent nawet w obliczu śmierci nie wyjawił żadnej z tajemnic organizacji), został przeniesiony do innych zadań.

Misja szpiegowska Edytuj

Mało wiadomo o jego działaniach w tym okresie służby. Sir Alwin nie chcąc wyjawić motywacji swych działań kieruje Mortena do specjalnego tajnego zadania. Ma on zbierać informacje i śledzić poczynania Vangorczyka Jilliana, oraz jego kontakty z Watahą. Później wychodzi na jaw, że rycerz w obliczu swego stanu zdrowia poszukuje osoby, która po jego śmierci zyska poparcie Watahy w misji bronienia wiśniaków.

Morten wykazuje się niesamowitymi umiejętnościami. Znika wraz z obiektem obserwacji, jednak po długiej przerwie melduje się ponownie tłumacząc, że dotarł za Jillianem, aż na Więzienną Wyspę.

Polowanie na elfickich agentów w Dunkelwaldzie Edytuj

Nie wiadomo, czym dokładnie zajmował się Morten przez następne dwa lata. Jesienią 477 roku, wraz z Jillianem (który w międzyczasie został pełnoprawnym agentem Czarnych Płaszczy), otrzymał przydział do wykrycia elfickiego agenta, według otrzymanego przez organizację donosu działającego w niewielkiej osadzie o nazwie Dunkelwald. Drugim, nieoficjalnym zadaniem Mortena było przetestowanie lojalności Jilliana. Prowadzone przez obydwu agentów śledztwo doprowadziło ich do rozbicia dość dużego oddziału banitów. Zabici przeciwnicy mieli przy sobie elfickie monety. Doświadczony agent uznał to za dostateczny dowód i zarządził koniec akcji (jak się okazało, pomylił się - banici byli wynajęci przez miejscowego bogacza, pana Ditricha, zaś prawdziwym elfickim agentem był kupiec Amicus, którego karawanę Czarne Płaszcze wraz z Markwartem uratowały przed banitami).

Kwarantanna w Kromie Edytuj

Kolejną misją, przydzieloną ponownie duetowi Mortena i Jilliana, było rozwiązanie sprawy epidemii szalejącej w Kromie. Miasteczko zostało objęte przez Czarne Płaszcze kwarantanną, która miała trwać tak długo, aż agentom nie uda się znaleźć winnych zarazy, a także lekarstwa umożliwiającego ocalenie jak największej liczby mieszkańców. Morten i Jillian spotkali się w miejscowej karczmie i podzielili się rejonami Kromu, w których mieli działać. Starszy agent wynajął również tam pokój. Nie jest dokładnie jasne, co robił przez resztę dnia, wiadomo natomiast, że nad ranem, drugiego dnia miesiąca narodzin kwarty ziemi 478 roku został we wspomnanym pokoju znaleziony martwy. John, zwany Leniwym Okiem, który pierwszy zauważył zwłoki, znalazł przy nich również listy z rozkazami sir Alwina do Mortena. Kapitan Czarnych Płaszczy nakazywał swemu podwładnemu nie tylko rozwiązanie sprawy zarazy, ale także ciągły nadzór nad Jillianem, który wciąż nie zapracował na zaufanie przełożonego.

Zagadka śmierci Mortena Edytuj

Nie udało się ustalić, kto stoi za śmiercią Mortena. Śledztwo prowadzone przez kromską milicję pod wodzą Deriona wykazało, że winny mógł być Dion, półelf, który sprowadził zarazę do osady, jednakże przesłuchanie prowadzone później osobiście przez sir Alwina i Madenoka wykazało, że elficki agent nie miał z tym zabójstwem nic wspólnego. W związku z tym, sprawa pozostawała wciąż otwarta. Udało się ją ostatecznie wyjaśnić dopiero kilka dni później, po dokonaniu ewakuacji ludności Kromu do Kilangeru. Czarnym Płaszczom udało się ustalić, że za zamordowaniem Mortena stoi niejaki Lewin, guślarz z Kromu. Agent podczas prowadzonego śledztwa odwiedził jego domostwo i najwyraźniej nabrał jakiś podejrzeń. Przerażony mężczyzna postanowił uderzyć pierwszy - późnym wieczorem poszedł do karczmy i zabił Mortena podczas snu.

Lewin został za swoją zbrodnię powieszony rankiem 5.n.I.478 r. na głównym placu targowym Kilangeru.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki